Boží muka v Litni

Účel stavby

boží muka, zastavení naučné stezky v Litni

Základní informace
Další informace
Logo Wikimedia Commons multimediální obsah na Commons
Logo Wikimedia Commons galerie na Commons
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Boží muka v Litni[1] (okres Beroun ve Středočeském kraji) jsou postavena na louce u křižovatky silnice Liteň – Svinaře – Všeradice na konci Nádražní ulice směrem na Svinaře u silnice III/11522. Jsou zastavením Naučné stezky Liteň[2]

Popis

Boží muka mají vzhled charakteristický pro podobné stavby Čechách:[3] Zděný sloup se čtvercovým půdorysem s výškou přes dva metry a stříškou z pálené krytiny. Stříšku zdobí kovový křížek. Sloup je horizontálně členěn úzkou římsou, nad kterou je v každém boku sloupu nika. V nikách není ani obraz ani plastika. Stejně jako vzhled je i umístění božích muk podobné jako u jiných drobných sakrálních staveb tohoto typu: jsou postavena na východním okraji městyse Liteň na louce u křižovatky silnice Liteň – SvinařeVšeradice na konci Nádražní ulice- V minulosti boží muka byla i významným orientačním bodem pro pocestné. Nedaleko od božích muk směrem na jihovýchod v anglickém parku je postavena hrobka rodiny Daubkovy. Mezi kapličkou a anglickým parkem s hrobkou vede silnice III/11522. U božích muk je informační panel zastavení C3 modré stezky Naučné stezky Liteň[2]

Historie a současnost

Cyklista u křižovatky na Zadní Třebaň a Leč

Historie božích muk v Litni není zcela známa. Václav Beneš Třebízský, který působil v Litni na faře jako kooperant od 8. září 1875 do 28. listopadu 1875, [4]spojoval boží muka s místem pohřbu 13 vojáků v napoleonských válkách. [2] Od roku 2013 jsou boží muka zastavením modré naučné stezky C3 Naučné stezky v Litni.[2] U božích muk je od roku 2013 instalován informační panel zastavení C3 modré stezky Naučné stezky Liteň. Zastavením C 3 je kromě božích muk výklenková kaple v ohradní zdi starého hřbitova u kostela sv. Petra a Pavla v ulici Pode Zděmi po levé straně této ulice ve směru z centra městyse na sever. Městysem Liteň ze západu na východ po Nádražní ulici prochází k božím mukám modrá turistická značka.

Poloha a silueta

Celkové pohledy

Detaily

Odkazy

Reference

1. KREISINGER, Josef. Liteň a přifařené k ní obce. Liteň: nákladem autora, 1896. 79 s. S. 1–79.
  2. a b c d C 3 Kapličky v Litni [online]. Karlštejnsko, 2014 [cit. 2016-04-08]. Dostupné online.
  3. ŠVESTKOVÁ, Ludmila. Boží muka. Naše řeč [online]. [cit. 2014-12-10]. Roč. 79 (1996), čís. 6. Dostupné online.
  4. KREISINGER, Josef. Liteň a přifařené k ní obce. Liteň: nákladem autora, 1896. 79 s. S. 34.

Literatura

• KREISINGER, Josef. Liteň a přifařené k ní obce. Liteň: nákladem autora, 1896. S. 1–79.

Související články

Externí odkazy

• C3 Kapličky v Litni [online]. Karlštejnsko, 2014 [cit. 2016-04-07]. Dostupné online.

Média použitá na této stránce

Flag of the Czech Republic.svg
Vlajka České republiky. Podoba státní vlajky České republiky je definována zákonem České národní rady č. 3/1993 Sb., o státních symbolech České republiky, přijatým 17. prosince 1992 a který nabyl účinnosti 1. ledna 1993, kdy rozdělením České a Slovenské Federativní republiky vznikla samostatná Česká republika. Vlajka je popsána v § 4 takto: „Státní vlajka České republiky se skládá z horního pruhu bílého a dolního pruhu červeného, mezi něž je vsunut žerďový modrý klín do poloviny délky vlajky. Poměr šířky k její délce je 2 : 3.“
Czech Republic adm location map.svg
(c) Karte: NordNordWest, Lizenz: Creative Commons by-sa-3.0 de
Location map of the Czech Republic
1540 425 Liteň V kaplička.JPG
Autor: Janmanak, Licence: CC BY-SA 4.0
Boží muka na na louce u křižovatky silnice Liteň - Svinaře - Všradice na konci Nádražní ulice směrem na Svinaře nedaleko hrobky rodiny Daubků. Pohled na boží muka na západ. Mezi kapličkou a anglickým parkem s hrobkou vede silnice III/11522. U božích muk je informační panel zastavení C3 modré stezky Naučné stezky Liteň
English: Wayside shrines in Liteň
Deutsch: Kalvarienberg in Liteň
21. Liteň - Boží muka - pohled zboku - směr severovýchod.JPG
Autor: Elektracentrum, Licence: CC BY-SA 4.0
Liteň - Boží muka na východním konci Nádražní ulice na křižovatce na Svinaře a Všeradice. Pohled zboku ve směru severovýchod
20. Liteň - Boží muka - detailní pohled z louky na stříšku hlavicie s nikou - směr jihozápad.JPG
Liteň - Boží muka na východním konci Nádražní ulice na křižovatce na Svinaře a Všeradice. Detailní pohled z louky na stříšku hlavicie s nikou - směr jihozápad
Liteň přéprava panelů u boží muky u hrobky.JPG
Autor: Elektracentrum, Licence: CC BY-SA 4.0
Boží muka ze silnice na jihozápad. Mezi kapličkou a anglickým parkem s hrobkou vede silnice III/11522. U božích muk je informační panel zastavení C3 modré stezky Naučné stezky Liteň
English: Wayside shrines in Liteň
Deutsch: Kalvarienberg in Liteň
19. Liteň - Boží muka - pohled ze silnice na boží muka a stromy - severovýchod.JPG
Autor: Elektracentrum, Licence: CC BY-SA 4.0
Liteň - Boží muka na východním konci Nádražní ulice na křižovatce na Svinaře a Všeradice. Pohled ze silnice na boží muka a stromy - směr severovýchod
11. Boží muka Liteň křižovatka diagonální pohled jih-sever.JPG
Boží muka na na louce u křižovatky silnice Liteň - Svinaře - Všradice na konci Nádražní ulice směrem na Svinaře nedaleko hrobky rodiny Daubků. Mezi kapličkou a anglickým parkem s hrobkou vede silnice III/11522. . U božích muk je informační panel zastavení C3 modré stezky Naučné stezky Liteň Diagonální pohled jih-sever
1530 193 Kaplička u hrobky.JPG
Autor: Janmanak, Licence: CC BY-SA 4.0
Naučná stezka Liteň – modrá stezka – zastavení: Boží muka na východním konci Nádražní ulice. Pohled z okraje silnice na Všeradice na Boží muka s panely a lavičkami a štěrkovou úpravou zastavení
17. Liteň - Boží muka - pohled z louky - směr jihozápad.JPG
Autor: Elektracentrum, Licence: CC BY-SA 4.0
Boží muka na na louce u křižovatky silnice Liteň - Svinaře - Všradice na konci Nádražní ulice směrem na Svinaře nedaleko hrobky rodiny Daubků. Celkový pohled z louky - směr jihozápad. Mezi kapličkou a anglickým parkem s hrobkou vede silnice III/11522. U božích muk je informační panel zastavení C3 modré stezky Naučné stezky Liteň Diagonální pohled jih-sever
14. Liteň - Boží muka - detail pohled stříška hlavice s kovovým křížkem jih-sever.JPG
Liteň - Boží muka na východním konci Nádražní ulice - na křižovatce na Svinaře a Všeradice - detailní pohled na stříšku hlavice s kovovým křížkem ve směru jih - sever
13. Liteň - Boží muka - detail pohled hlavice jih-sever.JPG
Autor: Elektracentrum, Licence: CC BY-SA 4.0
Liteň - Boží muka na východním konci Nádražní ulice - na křižovatce na Svinaře a Všeradice. Detailní pohled na hlavici s nikami (bez obrazů) se stříškou a kovovým křížkem ve směru jih-sever
1510 401 Liteň V křižovatka.JPG
Autor: Janmanak, Licence: CC BY-SA 4.0
Křižovatka Nádraží ulice (silnice III/11524) a silnic směrem na Zadní Třebań a Svinaře (silnice III/11517), která na snímku odbočuje vlevo. Rovně pokračuje silnice na Leč a Všeradice. Na křižovatce vlevo Boží Muka, vpravo hrobka Daubků dvě zastavení Naučné stezky Liteň – modrá stezka – zastavení: Cechovna, Nádraží Liteň, Kapličky, Hrobka. Nádražní ulicí vede modrá turistická značka. Pohled od Litně ze západu na východ
2.Cyklista u křižovatky na Zadní Třebaň a Leč.JPG
Autor: Elektracentrum, Licence: CC BY-SA 4.0
Cyklista vedoucí kolo do kopce směrem ke křižovatce na východním okraji Litně ve směru na Zadní Třebaň, Všeradice a Leč a k zastavením Naučné stezky Liteň Boží muka a Hrobka rodiny Daubků.Vpravo před cyklistou je viditelná přístupová cesta k hrobce. Pohled ve směru západ-východ.
18. Liteň - Boží muka - detailní pohled z louky na hlavici s nikou, křížkem a stříškou - směr jihozápad.JPG
Liteň - Boží muka na východním konci Nádražní ulice na křižovatce na Svinaře a Všeradice. Detailní pohled z louky na hlavici s nikou, křížkem a stříškou - směr jihozápad