Hrubý štít

Szpiglasowy Wierch
Hrubý štít od západu, v pozadí Mengusovské štíty (vlevo) a Kôprovský štít (vpravo)
Vrchol2172 m n. m.
Souřadnice
Hrubý štít
Logo Wikimedia Commons multimediální obsah na Commons
Některá data mohou pocházet z datové položky.

Hrubý štít (polsky Szpiglasowy Wierch, 2172 m) je vrchol v západní části hlavního hřebene Vysokých Tater na hranici Polska a Slovenska.

Popis

Hrubý štít je od západu čtvrtým výrazným vrcholem v hřebeni Vysokých Tater po Svinici (2301 m), Valentkové (2156 m) a Hladkém štítu (2065 m). Od Hladkého štítu je oddělen zubatým hřebenem s několika sedly a vrcholy, poslední výrazné sedlo leží ve výšce 2071 m. Na východě je vrchol oddělen od pokračování hřebene sedlem Wyżnie Szpiglasowe Wrótka, zubatý hřeben se pak zvedá k vrcholu Čubriny (2376 m). Z vrcholu Hrubého štítu vybíhá k severovýchodu do Polska postranní hřeben Miedzianeho (2233 m), který je oddělen turisticky průchodným sedlem Szpiglasowa Przełęcz (slovensky Szpiglasové sedlo) (2110 m).
Hrubý štít je zastíněn vysokými štíty v pokračování hřebene (Čubrina, Mengusovské štíty, Kôprovský štít), proto prakticky z žádného pohledu nepůsobí jako dominující vrchol. Oproti tomu je výborným rozhledovým místem pro tuto část Vysokých Tater.

Přístup po turistických trasách

Přístup je možný po dvou trasách z polské strany. Nástupním místem je Palenica Białczańska, kam je možné se dostat ze slovenské Lysé Poľany, dostupné autobusy z jižní části Tater (pěšky cca 20 min). Obě trasy procházejí nejkrásnějšími místy polských Vysokých Tater.

• výstup údolím Dolina Pięciu Stawów Polskich: z Polany Palenica po silnici k Mořskému oku, ze silnice na zelenou značku u Mickiewiczových vodopádů. Následuje výstup údolím Roztoki podél potoka Roztoka. Na konci údolí přes skalní práh kolem vodopádu Siklawa na břeh plesa Wielki Staw Polski v údolí Dolina Pięciu Stawów Polskich. Odtud po modré značce dále údolím na třetí rozcestí a poté vlevo nad pleso po žluté značce . Trasa stoupá po severních úbočích Hrubého štítu přes suťová pole pod sedlo, kde je třeba překonat krátký úsek jištěný řetězy. Pod tímto místem mohou ležet i v létě sněhová pole. Ze sedla Szpiglasowa Przełęcz krátkým pohodlným výstupem na vlastní vrchol (celkem 5.20 hod).
  • výstup kolem Morskiego Oka: trasa začíná stejně jako předchozí, po silnici však pokračujeme po zelené značce až k Morskiemu Oku. Tato cesta je monotónní a vhodnější pro sestup. V úvodní části je u trasy tzv. Gerlachowská vyhlídka, jediné místo s výhledem na Gerlachovský štít. Od Moskiego Oka stoupáme po žluté značce do sedla Szpiglasowa Przełęcz. Trasa vede po upraveném pohodlném chodníku kolem několika malých ples, s krásnými výhledy na Morskie Oko, Rysy a Mengusovské štíty. Ze sedla jako předchozí trasa krátký výstup na vrchol (celkem 4.25 hod).

Kruhový rozhled z vrcholu

Z vrcholu Hrubého štítu je nádherný kruhový rozhled.

Kruhové panoráma z vrcholu Hrubého štítu. Na fotografii jsou odleva nejvýraznější tyto vrcholy: Miedziane (2233 m) s loukami na svazích, zubatý dvojvrchol Mengusovského štítu (2438 m) a Čubriny (2376 m), výrazný vrchol Kôprovského štítu (2363 m) s dlouhým hřebenem, za kterým vyčnívá zubatý hřeben Hrubého vrchu v rozsoše Kriváně a zcela vpozadí vpravo Svinice (2301 m). Při bližším pohledu jsou mezi Miedzianym a Mengusovským štítem v pozadí dva vrcholy Belanských Tater - Havran a Ždiarská vidla, špičatá pyramida Kolového štítu (špička Jahňacího štítu vyčnívá vlevo od něj), výrazný mohutný dvouvrchol Ľadového štítu a Malého Ľadového štítu, dva vrcholy se zubem mezi nimi - Pyšný štít a Lomnický štít, dále Javorový štít, Východná Vysoká a Bradavica; poslední tři vrcholy před Mengusovským štítem jsou Nižné Rysy, Rysy a Vysoká. Vpravo od Kôprovského štítu ční vrcholky Štrbského štítu a hřeben Solisek, za hřebenem Hrubého štítu špička Kriváně. Výrazné údolí vpravo odtud je Tichá dolina, za níž jsou Liptovské hole a v pozadí Roháče. Za předvrcholem Hrubého štítu vlevo od Svinice jsou patrné Červené vrchy.

Externí odkazy

Média použitá na této stránce

Relief Map of Slovakia 2.png
Autor: derivative work Виктор_В, Licence: CC BY-SA 3.0
Relief map of Slovakia
Fire.svg
This is a solid red equilateral triangle, which can symbolize or indicate many things, including the the symbol for fire in the books by Franz Bardon.
Stripe-marked trail blue.svg
Pásové značení turistických cest v terénu České republiky - modrá.
Stripe-marked trail yellow.svg
Pásové značení turistických cest v terénu České republiky - žlutá.
Kruhové panoráma z Hrubého štítu, Vysoké Tatry.
Stripe-marked trail green.svg
Pásové značení turistických cest v terénu České republiky - zelená.