Silnice II/289

• Liberecký kraj
    Silnice II/289 při křižovcatce s II/290
    Logo Wikimedia Commons multimediální obsah na Commons
    Některá data mohou pocházet z datové položky.

Silnice II/289 je spojovací silnicí II. třídy v okrese Semily, která spojuje Semily se silnicemi II/283 (TurnovBělá) a II/290 (paralelní trasa části silnice I/14 v úseku Příchovice – Poniklá). Její celková délka je cca 15 km a podle internetové aplikace Mapy.cz ji lze celou absolvovat během 16 minut jízdy.

Bořkov

Silnice II/289 začíná trojramennou křižovatkou (bez úpravy přednosti v jízdě, tzn. platí zde obecná přednost zprava) v obci Bořkov, nedaleko kamenného viaduktu železniční tratí 030 Pardubice - Jaroměř - Liberec širokým železobetonovým mostem (ev.č. 289-01) přes říčku Olešku, který prošel komplexní rekonstrukcí v červnu až prosinci 2006[1]. Silnice nejprve prokličkuje zatáčkami skrz Bořkov (vzhledem k domům ve vnitřních obloucích zatáček, nedokonalému veřejnému osvětlení a téměř chybějícímu vodorovnému značení jde hlavně v noci o velmi nepřehledný úsek) a poté pokračuje paralelně s výše uvedenou železniční tratí i říčkou k Semilům. Na samém konci obce Bořkov překračuje silnice Olešku a vpravo míjí čerpací stanici Benzina z konce 80. let XX. století. Povrch silnice je zde vzhledem k přeasfaltování v roce 2009 ve vcelku dobrém stavu[2].

Semily

Do Semil silnice vstupuje zhruba 300 m dlouhým, vcelku přímým úsekem, jenž vede po strmém břehu řeky Olešky. Ta je od silnice oddělena stárnoucím stromořadím a okolo roku 2005 se zde část silnice i se stromy dokonce zřítila do řeky. Poté se řeka vzdálí od silnice, která pokračuje cca 750 m dlouhým přímým úsekem až na křižovatku v místní části Podmoklice. Původně silnice vedla jinudy – táhlým pravotočivým obloukem se přibližovala zpět k řece[3]. V souvislosti se stavbou sídliště Na Olešce byla silnice napřímena do dnešní stopy a nese pojmenování Bořkovská ulice. Po levé straně míjí např. supermarket TESCO (původně EDEKA), po mírném stoupání silnice dosahuje křižovatky s ulicí Nádražní – okolo budovy Okresního soudu odbočuje vlevo silnice III/2891 k železniční stanici; rovně lze pokračovat na autobusové nádraží a na sídliště Jižní), do jejíž stopy také silnice odbočuje vpravo okolo budovy Úřadu práce.

Po levé straně se nalézá bývalé okresní ředitelství Policie ČR, dnes využívané komerčně. Následuje křižovatka s ulicí Luční, po které odbočuje doleva silnice II/292 do Železného Brodu a vpravo jednosměrná ulice Na Olešce do stejnojmenného sídliště – je to původní trasa silnice II/289. Zde také začíná zhruba 300 m dlouhá peáž se zmíněnou silnicí II/292. Krátce poté silnice asymetricky vybíhá vpravo kvůli nové odbočce k supermarketu Lidl (postavenému roku 2010 proti vůli města na místě zbouraného komplexu bývalé továrny) a poté přijede na dnes tříramennou, dříve čtyřramennou křižovatku s ulicí Ke stadionu (vlevo, bývalá stopa silnice na Železný Brod) – odbočka na Vejvarovo nábřeží vpravo byla zrušena po výstavbě zmíněného supermarketu Lidl. Poté silnice překračuje po vyvýšeném mostě řeku Jizeru a přichází na kruhový objezd z roku 2006, kde končí peáž s II/292 odbočující vpravo.

Silnice II/289 pokračuje přes Riegrovo náměstí, které je patrně nejnižším místem celé silnice – cca 320 m n. m. Silnice pak přechází bývalý tovární náhon a okolo budovy Muzea a pojizerské galerie Semily zatáčí doprava do kopce do úzké Husovy ulice – v témže místě odbočuje vlevo silnice III/2892 do Bítouchova. Hned za městskou radnicí se silnice rozšiřuje, vpravo s kopce se odděluje silnice III/2893 do Benešova u Semil a silnice II/289 stoupavým levotočivým obloukem okolo kostela sv. Petra a Pavla vstupuje na Komenského náměstí.

Ve stálém stoupání pokračuje silnice coby Vysocká ulice okolo Finančního úřadu k městskému krematoriu a areálu technických služeb, kde pravotočivým obloukem vstupuje do lesíka na strmém svahu. Hned za lesem se ostrou pravotočivou zatáčkou silnice přibližuje nové budově Okresního ředitelství Policie ČR a dvojitou zatáčkou opouští území Semil.

Cimbál

Do místní části Cimbál se silnice blíží ve stálém stoupání téměř přímým, cca 800 m dlouhým úsekem těsně pod temenem kopce. V Cimbálu ve stálém stoupání absolvuje pravotočivou zatáčku a hned za ní odbočuje vlevo silnice II/288 na Podbozkov a do Železného Brodu. Silnice pak několika mírnými zatáčkami dosáhne nadmořské výšky 500 m n. m., těsně mine temeno kopce Cimbál (505 m n. m.), za ním se vnoří do lesa s mírným dolíkem a poté už zůstává věrna vrstevnici 480 m n. m.

Příkrý

Do obce Příkrý vstupuje silnice II/289 mírnou pravotočivou zatáčkou, skrz obec pak projede v mírném levotočivém oblouku nejprve bez výraznějších výškových změn, vzápětí však začne znovu stoupat, až se přehoupne přesně přes temeno bezejmenného kopce s výškou přes 550 m n. m. Následuje krátký pokles a nové mírné stoupání, silnice se přimyká ke kopci Skalka (610 m n. m.) a obtáčí ho po jihovýchodním úbočí asi o 30 m níže.

Škodějov

Osadu Škodějov silnice těsně míjí a nepříliš zatáčkovitým úsekem obchází nad severozápadním okrajem osady, do které odbočuje pouze místní komunikace. Lze se tudy však dostat až do Hájů nad Jizerou na silnice II/292 do Jilemnice, i když nejde o regulérní silnici – spíš jen vyasfaltovaná zemědělská komunikace. Za rovným úsekem se škodějovskou odbočkou silnice II/289 mírně uhýbá vpravo a vzápětí táhlým, přehledným levotočivým obloukem stoupá k rovnému úseku s odbočkou silnice III/2895 na Helkovice a Roztoky u Semil. Stoupání dál pokračuje do krátkého lesního úseku.

Roprachtice

Za lesem se silnice stáčí vpravo a rychle dosahuje svého nejvyššího bodu 670 m n. m., kde míjí soukromou kamennou rozhlednu U borovice z roku 2009[4]. Poté už silnice téměř rovným úsekem s prořídlým stromořadím dosáhne svého konce na T-křižovatce se silnicí II/290 těsně nad obcí Roprachtice.

Odkazy

Reference

Externí odkazy

Média použitá na této stránce

Flag of the Czech Republic.svg
    Vlajka České republiky. Podoba státní vlajky České republiky je definována zákonem České národní rady č. 3/1993 Sb., o státních symbolech České republiky, přijatým 17. prosince 1992 a který nabyl účinnosti 1. ledna 1993, kdy rozdělením České a Slovenské Federativní republiky vznikla samostatná Česká republika. Vlajka je popsána v § 4 takto: „Státní vlajka České republiky se skládá z horního pruhu bílého a dolního pruhu červeného, mezi něž je vsunut žerďový modrý klín do poloviny délky vlajky. Poměr šířky k její délce je 2 : 3.“
    SilniceII289.svg
    Sign of Czech 2nd-class-route
    IIx289 + IIx290 Roprachtice 0253.jpg
    Autor: Jiří Erben, Licence: CC BY-SA 3.0
    Křižovatka silnic II/289 a II/290 nad Roprachticemi.