Turistická značená trasa 1855

Typturistická stezka
Délka13 km
ProvozovatelKlub českých turistů
Značenímodrá turistická značka modrá značka
Sezónaceloroční
Výškový rozdíl463 m
Nejvyšší bodJeřáb 1003 m
Nejnižší bodkruhový objezd Červená Voda 540 m
Vyhlídkové bodyviz turistické zajímavosti na trase
Zajímavostiviz turistické zajímavosti na trase
Některá data mohou pocházet z datové položky.

modrá turistická značka Turistická značená trasa 1855 je 13 km dlouhá[1] modře značená trasa Klubu českých turistů v okrese Ústí nad Orlicí spojující Orlické hory s Hanušovickou vrchovinou.[2] Její převažující směr je východní. Počátek trasy se nachází na území přírodního parku Suchý vrch - Buková hora a závěr na území přírodního parku Jeřáb.

Průběh trasy

Počátek turistické trasy 1855 se nachází v nadmořské výšce 843 metrů na rozcestí Hvězda v Orlických horách, kterým zároveň prochází jednak červeně značená Jiráskova cesta ze Suchého vrchu do Jablonného nad Orlicí a jednak zeleně značená trasa 4234 rovněž ze Suchého vrchu do Lanškrouna. Trasa 1855 prudce padá východním směrem východním úbočím hor podél Červenovodského potoka do Kladské kotliny a do městečka Červená Voda. Na místním nádraží se nachází rozcestí se žlutě značenou okružní trasou 7453 vedoucí na Křížovou horu. V souběhu s ní pokračuje trasa 1855 do centra přilehlého Šanova a zatímco trasa 7453 odbočuje k jihu, 1855 pokračuje vsí nadále východním směrem a stoupá do svahů Hanušovické vrchoviny. Za posledními budovami vstupuje do lesního pásma, překračuje Tichou Orlici, mění směr na přibližně severní a vede na horní konec vsi Horní Orlice. Zde se nachází rozcestí se žlutě značenou trasou 7275 z Králíků do Bohdíkova. Trasa 1855 se stáčí téměř do protisměru a přibližně jižním směrem pokračuje k prameni Tiché Orlice. V jeho oblasti se opět stáčí na východ a stoupá do nadmořské výšky 1003 metrů na nejvyšší vrchol Hanušovické vrchoviny Jeřáb. Zde se nachází hranice mezi Pardubickým a Olomouckým krajem a přesto, že zde není rozcestí s žádnou další turistickou trasou, dochází zde ke změně číslování. Navazující modře značená trasa 2209 pokračuje nadále východním směrem k Severomoravské chatě.

Historie

Trasa 1855 byla původně kratší a končila na rozcestí v Horní Orlici. Úprava pramene Tiché Orlice byla podnětem k jejímu prodloužení právě k němu, posléze došlo k prodloužení na vrchol Jeřábu a to včetně navazující trasy 2209 z opačné strany.[3]

Turistické zajímavosti na trase

Reference

1. Seznam tras KČT Pardubického kraje
  2. Trasa 1855 na Mapách.cz
  3. Starší vydání map KČT

Média použitá na této stránce

Stripe-marked trail blue.svg
Pásové značení turistických cest v terénu České republiky - modrá.
Flag of the Czech Republic.svg
Vlajka České republiky. Podoba státní vlajky České republiky je definována zákonem České národní rady č. 3/1993 Sb., o státních symbolech České republiky, přijatým 17. prosince 1992 a který nabyl účinnosti 1. ledna 1993, kdy rozdělením České a Slovenské Federativní republiky vznikla samostatná Česká republika. Vlajka je popsána v § 4 takto: „Státní vlajka České republiky se skládá z horního pruhu bílého a dolního pruhu červeného, mezi něž je vsunut žerďový modrý klín do poloviny délky vlajky. Poměr šířky k její délce je 2 : 3.“
Sanov (Cervena Voda) G. Rozcestnik.jpg
Autor: Stribrohorak, Licence: CC BY-SA 3.0
Šanov (Červená Voda) G. Rozcestník značených turistických cest: Šanov (kostel), okres Ústí nad Orlicí, Česká republika.